Slovenský zákazník sa orientuje predovšetkým podľa ceny. Ide k tomu, kto mu ponúkne lacnejší výrobok. Ak mu niekto ponúkne nižšiu cenu alebo viac voľných minút za rovnakú cenu ako konkurent, nemá dôvod uprednostniť drahšieho mobilného operátora.
Iste, Telefónica O2 prichádza na Slovensko predovšetkým aby zarobila. To však nepôjde bez toho, aby prilákala dostatočné množstvo klientov. A tí neprídu, pokiaľ nebudú mať dostatočný dôvod. Dôvody na zmenu mobilného operátora môžu byť dva: nižšie ceny alebo viac služieb za rovnakú cenu.
Ceny volaní a ostatných mobilných telekomunikačných služieb by mohli na Slovensku klesnúť. Svedčí o tom zisk súčasných operátorov. Spolu mali vlani hrubý zisk 15,825 miliardy korún. Ich tržby predstavovali pritom 36,034 miliárd korún. To znamená, že takmer 44 percent z peňazí, ktoré sme zaplatili za telefonovanie, tvoril zisk spoločnosti. Ak porovnáme čistý zisk s tržbami, dostaneme sa na úroveň okolo 20 percent. Z každej koruny, ktorú sme mobilným operátorom zaplatili, tak skončilo v ich vlastnom vrecku 20 halierov.
Predpokladám, že obom operátorom sa už dávno vrátili náklady na budovanie siete. To znamená, že peniaze, ktoré teraz zarábujú sú už len ich čistým ziskom. Ak by znížili ceny, už by to neohrozilo návratnosť ich investície. Pretože tá sa im už vrátila. To znamená, že ceny by mohli znížiť bez toho, aby sa dostali do straty.
Ak Telefónica O2 ponúkne nižšie ceny volaní, jej konkurenti na to môžu veľmi rýchlo zareagovať. Ak by napríklad ponúkla základný paušál so 60 voľnými minútami za menej ako 399 korún bez DPH (za toľko ponúka Orange paušál so 60 minútami a T-Mobile s 55 minútami), klientov konkurentov by nič nedržalo zostať u svojho operátora. Zostali by tu iba v prípade, že sú viazaný dodatkom k zmluve využívať istý čas služby tohto operátora. T-Mobile a Orange by preto museli znížiť ceny týchto paušálov. Klientovi, ktorý pretelefonuje len voľné minúty, je úplne jedno, služby ktorého operátora využíva. Vo voľných minútach má zahrnuté hovory do všetkých sietí, tak mu je jedno kam volá.
Druhou možnosť je, že nový operátor ponúkne za rovnakú cenu viac voľných minút alebo hovory v rámci vlastnej siete zadarmo. Na túto ponuku by sa Orangeu a T-Mobileu reagovalo už ťažšie. Museli by vytvoriť nové programy, ktoré by kopírovali ponuku Telefónici O2. Rovnako by pre nich bolo ťažšie ponúknuť hovory zadarmo vrámci vlastnej siete pre všetkých, hlavne keď sú naučení, že zákazníci im každý mesiac pošlú slušný balík peňazí.
Ak bude chcieť Telefónica O2 uspieť, bude musieť udržať svoje náklady na minime. To znamená, že bude budovať len to, čo sa jej vyplatí. V prvom období nebude mať pravdepodobne žiadne vlastné predajne a zákazníci si budú telefóny a karty objednávať cez telefonickú linku. To bude jej ďalšia výhoda v porovnaní s konkurenciou. NIžšie náklady môže preniesť do cien bez toho, aby to výrazne pocítila.
Predpokladám, že príchod nového operátora je hlavným dôvodom, prečo Orange a T-Mobile ponúkajú v súčasnosti veľmi výhodné akcie. Ak sa klient zaviaže na dva roky, bude pre neho veľmi ťažké prejsť k novému konkurentovi. Tí, čo sa pred Vianocami upíšu, však môžu už v marci veľmi ľutovať.
Komentáre
dufam, ze Telefonica
a inak dojdu az v marci?? nemali nahodou v decembri?
vela ludi cakakalo, ze pride v decembri ale nestihnu to
ja chcem volat za normalnejsie ceny.
ja mam tiez vodafone a je to super
2 Sk za minutu
ale je tam podmienka, ze sa musis nezavazne zaregistrovat
kde
registrovat sa zatial neda
Slovensko
komentar