Každý deň jazdím do práce asi 50 kilometrov po diaľnici. Jednoduchým výpočtom zistíme, že ak dodržíme na celom úseku rýchlosť 130 km za hodinu, prejdeme túto vzdialenosť za 23 minút a 5 sekúnd. Ak trochu viac pridáme plyn a celý čas pôjdeme rýchlosťou 150 km za hodinu, dostaneme sa do cieľa za rovných 20 minút. Takže sme ušetrili celé tri minúty a tri sekundy. Riskujeme pritom pokutu 2000 korún a samozrejme svoj život.
Ja jazdím po diaľnici rýchlosťou 110 km za hodinu. To znamená, že 50 kilometrov prejdem za 27 minút a 17 sekúnd. Takže v porovnaní so 130 prídem do práce neskôr o štyri minúty a 12 sekúnd a v porovnaní so 150 o celých sedem minút a 17 sekúnd.
Ešte stále vás to nepresvedčilo? Tak si zrátajte, koľko za túto časovú úsporu zaplatíte. Moje auto má pri rýchlosti 110 km/h spotrebu 5 litrov na 100 km, pri rýchlosti 130 km/h má spotrebu 5,7 litra a pri 150-tke spotrebuje 6,7 litra.
Ak rátame s cenou nafty 38 korún, vyjde nám, že jedna cesta do práce pri rýchlosti 110 km/h ma stojí 95 korún, pri rýchlosti 130 km/h ma cesta vyjde na 108,30 Sk a pri rýchlosti 150 km/h vyjde cesta na 127,30 Sk. Samozrejme cesta do práce a späť stojí dvakrát toľko. Ak rátame, že mesiac má 20 pracovných dní, vyjde nám, že mesačne pri najpomalšej rýchlosti zaplatím za naftu 3800 korún, pri strednej rýchlosti 4332 korún a pri najväčšej rýchlosti až 5092 korún. Za sedem minút, o ktoré mi trvá dlhšie jedna cesta do práce, tak mesačne ušetrím 532, respektíve 1292 korún. A to mi predsa za to stojí.
Za ešte väčší nezmysel považujem rýchlu jazdu po meste. Ak nás čaká 5-kilometrová trasa, predpisovou 60-tkou ju prejdeme za päť minút. Ak pridáme plyn a pôjdeme 80-tkou, tri minúty a 45 sekúnd. Takže v ideálnom prípade ušetríme jednu minútu a 15 sekúnd. Samozrejme to je ideálny prípad. V praxi väčšinou pri rýchlej jazde dorazíme len ako prvý k ďalším semaforom, kde počkáme na pomalšie autá.
Komentáre
zalezi este aku vzdialenost ides
Ak idem z Prahy do Bratislavy a vezmeme, ze idem priemerne 210 Km/h, tak na tejto vzdialenosti je casova uspora uz skutocne zasadna. Je to skoro hodina.
Este k tej bezpecnosti. Po zavedeni bodoveho systemu som sa pokusil ist pomalsie, okolo 145 Km/h. Ale neslo, tak som sa nudil, ze som pritom zaspaval a povedal som si, ze pre par bodov sa predsa nezabijem.
Vsetko je relativne, zalezi na akom aute jazdis. Moja spotreba na dialnici je okolo 14 benzinu na 100 km. Ci usetrim mesacne tisicku alebo 5 tisiciek neriesim, snazim sa viac tisiciek za mesiac zarobit, nez nudou v aute usetrit.
par bodov? ak ta chytia pri takejto rychlosti, mas po vodicaku
Verejna doprava?
nesetris len peniaze
vlak
pri 110 na dialnici ohrozujem seba aj ostatnych???
ach jaj
wa, nie si tu nahodou nejaky spravca?
ty si ale poctar!
Uznam, ze tebe je mozno minuta tvojho casu hodna menej ako 3 koruny. Ked vidim, ze penaznu stratu si spocital za cely mesiac, ale porovnavas to s casovou stratou za jeden den, tak tipujem, ze ta tvoj zamestnavatel za logicke myslenie prilis vysoko neodmenuje.
pohlad z druhej strany:
PS: jazdim 130km/h
col123, myslim, ze agresivni su ti, ktori jazdia rychlo
mne osobne
repeat
21, mas uplnu pravdu
iba teoria, prax je ina
tonod
tuli
Ked ides po dialnici 130 tiez neznamena, ze si geroj a budes cely cas v lavom pruhu. Zakon ti jasne prikazuje pustit pred seba rychlejsie iduce vozidlo. Nic sa v zakone nehovori o tom, ze ak ides 130 uz to neplati. Takze aj ked to bude drazdit tvoje ego, nic s tym neurobis, len toho rychlejsieho pekne pustis pred seba. Neboj, ked budes trochu starsi, tak ta to nebude drazdit. Predstav si, ze ides 130 - podla teba, lebo ti to ukazuje rychlomer. Co ak je vadny, nevies o tom a pritom ides 120... Alebo napr. Urad na ochranu ustavnych cinitelov, pouziva auta, ktore nemusia mat vzdy zapnuty majacik a maju vynimku z max. rychlosti.
Inak celkovo u nas na cestach chyba ohladuplnost. Niekde zacat treba. Co tak zacat tym, ze pomalsie auta sa nebudu zubami-nechtami drzat v lavom pruhu, ved aj zakon im to zakazuje, a mozno sa casom dockame, ze tak ako v rakusku, rychlejsie iduci v lavom pruhu pribrzdi a umozni predbiehat pomalsie iducemu v pravom pruhu. :)
Ty si prepocitaval na peniaze ja na minuty. K tomu len tolko: vidime to inak.
aj ja som to prepocitaval na minuty
aj ja nenavidim ludi, ktori si myslia, ze lavy pruh je ich a ked idu viac ako 50 (minimalna rychlost na dialnic), tak sa v nom mozu smelo drzat.
neviem o tom, ze auta uradu na ochranu ustavnych cinitelov mozu jazdit bez majaka a porusovat pritom rychlosti. viem, ze policajti to robit nemozu. a predpokladam, ze ani politici. ale tym sa to prepecie.
ak rychle auto narazi do pomalsieho auta pred sebou, tak nedodrzalo bezpecnu vzdialenost a je na preto na vine.
ale v celku s tebou suhlasim
rychlost je jedna, ale auta a ludia v nich su kazdy iny
Este k tej rychlosti: v Nemecku na dialnici rychlost obmedzena nie je a nemaju viac dopravnych nehod ako my, takze horna hranica rychlosti sama o sebe nic neriesi. Co je podstatnejsie, v akom stave to auto je. Ci ma zimne gumy (btw v zime jazdim len do 210, lebo mam gumy z rychlostnym limitom 210. I ked vlastne tieto nova su uz mozno do 240).
Moja osobna skusenost je, ze oproti mne iduca skodovka, ktora mala uplne zjadene gumy sla do vrtule a keby som nereagoval, tak ich rozmetam na kusy (isiel som len 100 Km/h na obycajnej ceste). Toto mi pripada ovela nebezpecnejsie, ako ked niekto, kto casto jazdi a jazdi dobre ide rychlo. Rychla jazda neznamena nutne nebezpecna jazda. O tom ma nikto nepresvedci.
Co je k smiechu, ze rychlostne a ine limity su pre vsetkych rovnake, ale povinne poistenie je uz podla objemu motoru.
trochu sa vyznam v poisteni
s tym stavom aut mas uplnu pravdu. lenze to sa asi dost tazko vyriesi.
blbec
Vies, ze ked ides tvojou 210
Zaujimava diskusia, v Nemecku je vsak odporucana 130
PS. Vacsia rychlost znamena vacsie nebezpecie, to je bohuzial zalezitost fyziky. Taky ekonom alebo pravnik este neexistoval, aby mu bolo umoznene modifikovat fyzikalne zakony.
preco 150 km/h
2 col123
brzdenie z 220 na 80
2 pck
Mozes ist kludne 110 po dialnici na aute, ktore ma zle brzy a je to ovela, ovela nebezpecnejsie ako ked ja prefrcim okolo 210.
Inak tato debata je dost akademicka, ak ste nemali moznost ist v aute, ktore dobre sedi na ceste (Quattro robi svoje) a ma dostatocne vykonny motor (4,2l 228kW), takze zrychluje kopec-nekopec ked je to potreba, ze mate dobre brzdy na ktore sa mozete spolahnut, tak porovnavat to s 25 rocnou skodovkou je asi mimo misu. Bez skusenosti to clovek nema sancu pochopit.
Ked sa v mojom aute viezol kamarat (a to nemal ziadnu sunku, ale Vectru 2,2 benzin), tak sa divil, ze uz ide 160, lebo sa mu to vobec nezdalo tak rychlo...
wa, prave preto silne auta maju najdrahsie poistky
a sedel som aj v lepsich autach ako je quattro
wa
Len tak zo zvedavosti: casto potom znizujes priemernu rychlost platenim pokut?
poistky
Tymto sa nezastavam wa, aj ked sa z nim citim pri 250km/h bezpecnejsie ako s istym nemenovanym kamaratom v skodovke 125-tke pri 10 km/h :)
Rychlost auta je iba jednym z faktorov nehodovosti a nepovedal by som, ze uplne rozhodujucim. Vzdy je to o pozornosti vodica a o dalsich vonkajich okolnostiach, ako napr. technicky stav vozidla, pocasie, ini vodici.
Zabit sa mozes rovnako v 10km/h ako aj v 210 km/h. V tom druhom pripade mozno rychlejsie a bezbolestnejsie, hlavne ak nemas zapnute bezpecnostne pasy, ale zato spolahlivo fungujuci airbag. V prvom pripade ta domrvia doktori, v druhom si zlomis okamzite vazy, takze sa asmon menej budes trapit. :)
rada vlády pre prevenciu kriminality
zdroj: http://www.minv.sk/prevencia/index.php?id=texty/cl_08_10_04_2_sin
o pomalych vozidlach sa nikde nepise
samozrejme, ze najviac nehod je v mestach
pre wa
a teba by som stretnut v zivote na ceste nechcel, iba ak obtoceneho na kandelabri.
agresivita
jazdim 8-9 rokov, asi tych 15-20 tiskm rocne...a jazdim vzdy rovnako, mesto v limite, medzimesto 100-120, dialnica 160-170, nemal som ani jednu nehodu (skrtance pri parkovani neratam). Problemom na ceste su ludia co nevedia riadit, nemecko s dialnicami bez limitu a rovnakym poctom nehod, ako u nas je dokazom, ze rychlost s tym vela nema spolocne. Ide skor o prisposobenie podmienkam a schopnosti viest auto. Ak si na cistej autobahn, pocasie spica, dobre auto v spickovom stave, si na tom zdravotne f poho/skvely zrak, napapany, vycikany-vykakany, 250km/h je malina.
Ak vsak ides po uzkej ceste so strasnym stavom, gumy zjazdene az po ocelovy kord, auto vekom 15-20rokov naposledy v servise pred 5timy rokmi,namraza,pocasie na nic, viditelnost 50metrov....ide o zivot aj pre vodica, aj pre ostatnych okolo neho uz len ked sa pohne. Toto boli extremy, samozrejme realita obsahuje aj vsetko medzi nimi.
A kto jazdit nevie, nech ide vlakom, busom, atd.
Isiel som na skvelom aute, ktore ide trikrat rychlejsie ako bezne auta a spomali na tretine vzdialenosti ako ostatne a som si isty, ze je bezpecnejsie a da sa na nom dovolit si hocico, ide o to kde a za akych podmienok.
Howgh
a co ked zarabas dost
magic, neviem, ako moze auto, ktore ide trikrat rychlejsie, zastavit na tretine brzdnej drahy
mozes byt dobre napapany aj vycikany, ale ak sa pred tebou zrazu objavi prekazka a ty to nestihnes ubrzdit, nic ti nepomoze.
relativita
2 col123
Treba pocuvat radio
to je víťazstvo
V prvom rade ide o záležitosť včasného zabrzdenia a to nie je možné na pár metroch:
Práve som našiel definície toto obmedzujúce, keď si to v určitých ohľadoch niektorí neuvedomujete
(dodávam že tiež mám rád rýchlosť, no radšej nepresadím EGO na úkor bezpečnosti svojej/posádky& účastníkov)
3. Vliv rychlosti na dopravní nehodovost
Snížení maximální dovolené rychlosti v obci na 50 km/h přináší signifikantní výsledky zejména ve snížení následků dopravních nehod. Obecně platí:
* energie nárazu roste se čtvercem rychlosti;
* pravděpodobnost být usmrcen ve vozidle roste se čtvercem rychlosti;
* vyšší rychlost znamená vyšší rozdíl mezi pomalejšími a rychlejšími vozidly;
* vyšší rychlost přináší zhoršení odhadu bezpečných vzdáleností a neočekávaných pro
vozních podmínek;
* brzdná dráha na suchém asfaltu u vozidla v dobrém technickém stavu při reakční době řidiče 1 sekundy je při rychlosti 60 km/h 35,2 m a při rychlosti 50 km/h 28,1 m. Brzdná dráha vozidla se zvyšuje při zhoršených povětrnostních podmínkách
(vlhká vozovka, sníh, náledí);
* s narůstající rychlostí se zužuje zorné pole řidiče.
Ten posledny odstavec je srandovny
Kazdy je rad, ak sa vobec posuva v spicke. :-)
A toto by som odporucal si zaramovat ako najlepsi hlod v tejto diskusii. :-)))
"Isiel som na skvelom aute, ktore ide trikrat rychlejsie ako bezne auta a spomali na tretine vzdialenosti ako ostatne..."
Myslim, ze toto by zaujimalo aj Einsteina ako sa to da. :-)))
Tom, nie je len Bratislava