Prečo slovenské noviny zaostávajú? Lebo nemajú konkurenciu. Ak by na trhu existovalo o niekoľko novinových titulov viac, asi by sme sa mohli tešiť aj na vyššiu kvalitu. Noviny by boli hrubšie, články kratšie a zaujímavejšie. To sa však nestane.
Slovensko je malá krajina s relatívne nízkou kúpyschopnosťou. Noviny musia predať viac kusov ako na západe. Inak sa neuživia. Ak by na trh prišli ďalšie noviny, pravdepodobne by to znamenalo zánik niektorých zo súčasných novín. Teda ak by sa nový denník udržal a neskončil by po troch mesiacoch, ako sa to už stalo.
V septembri začal vychádzať nový bulvárny denník. Vyzerá to, že sa mu celkom darí. Aj keď čísla o jeho predaji zatiaľ nie sú známe, zdá sa, že by mohol uspieť. Svojho konkurenta asi tak skoro neporazí, ale nehrozí mu ani, že by v priebehu pár mesiacov skončil. Denník Plus jeden deň využil, že na Slovensku zatiaľ vychádza len jeden bulvárny denník, ktorý podľa septembrových čísel predáva každý deň asi 200-tisíc výtlačkov. Pluska vie, že aj keby si čitateľov rozdelili na polovicu, obaja budú stále ziskový.
Iné je to však na trhu s mienkotvornými denníkmi. Pravda a SME predávajú viac než o polovicu menej výtlačkov ako Nový čas. Zdá sa, že im to stačí. Nemôžu si však dovoliť padnúť nižšie. Inak by prišli o inzerentov. Nemôžu sa ani spoliehať na to, že majú predsa lepších (čítaj bohatších) čitateľov, ako Nový čas. Ak si pozriete reklamu na témy, ktoré každý deň oba denníky majú v televízii a v rozhlase, zistíte, akých majú čitateľov. V reklame nehovoria o tom, že v novinách nájdete článok o luxusných autách, či o výbere exotickej dovolenly. Všetky reklamy smerujú k témam o šetrení, dôchodkoch či sociálnych dávkach. Kto si kúpi noviny kvôli týmto témam? Bohatí ľudia? Ťažko.
Ešte v horšej situácii sú Hospodárske noviny. Predávajú denne menej ako 20-tisíc výtlačkov. V októbri prešli noviny výraznými zmenami, ktoré by mali priniesť pár tisíc čitateľov. Zlepšila sa grafika, pribudli nové rubriky. Vďaka týmto zmenám, Hospodárske noviny vyzerajú najlepšie zo všetkých slovenských denníkov. Nové smerovanie denníka, ktorý má byť denník "pre moderné Slovensko", už nezasahuje len manažérov a bankárov. Čitateľ v ňom nájde už všetky informácie, ktoré sa nachádzajú v SME alebo v Pravde. Hospodárske noviny, aspoň to tak vyzerá, sa snažia nebyť len doplnkom k iným novinám, ale plnohodnotným denníkom. Ak by na trh však prišiel priamy konkurent Hospodárskych novín, ani jeden z nich by to nemusel prežiť. Hoci Hospodárske noviny sa hrdia tým, že majú najlepších čitateľov spomedzi všetkých denníkov, ak by sa rozdelili medzi dva denníky, asi by to nestačilo reklamným agentúram, aby si objednali reklamu v novinách, ktoré predávajú okolo 10-tisíc výtlačkov.
Komentáre
No
sťažnosť